Thursday, February 10, 2011

Kerna sEbatang pAip

setelah ketiduran yang begitu lama , diriku terjaga di petang hari . sedar² sudah pukul 4 petang , zohor tidak sembahyang lagi . lalu aku menguatkan diri untuk membangunkan sebuah sekolah kanak² khas haha merepek . membangunkan diri ku yang masih dalam keadaan separuh sedar itu untuk membersihkan diri(mandi) . dalam masa yang sama , perut ku terasa amat tidak selesa sekali . tanpa rasa ragu² , aku mencapai kain tuala petak² ku itu lalu dililitkan di pinggang dan terus menuju ke jamban yang bersih lagi harum dimata kanak² pada era 60an . setalah masuk dan mengunci pintu jamban itu lalu ku tanggalkan tuala petak² ku dan menyangkutkn nya diatas pam jamban tersebut . dengan jiwa yang tenang dan minda yang kosong lalu ku mencangkungkn diriku untuk memuaskan perut ku yang terasa tidak selesa itu . setelah menarik nafas yg panjang lalu ku cuba untuk mengeluarkan hasil² dalam negeri . dalam masa yang sama ku capai kepala paip dan membukanya kemudian . 


lebih kurang mcm tu la ak menjerit


"arghhhhhhhhh sape pulak tutop air nieee ? , nasib baik x keluar lagi " kendengaran suara ku menjerit didalam jamban itu .


haha , mcm bodoh kan ? nasib baik tak keluarkan lagi hasil dalam negeri . lepas je aku sedar ketiadaan air dibilik air ku yang harum itu . dengan hati yang terbuka ak memberhentikan hajatku untuk membuang hasil² seni dalam perutku . dan dengan muka yang agak kesedihan pergi dari tempat kejadian untuk memeriksa punca ketiadaan air . aku menuju ke paip utama untuk mengenal pasti apa masalahnya . ada satu paip di rumah sewa kami yang tidak mempunyai kepala , dan kami hanya menyumbatknnya dgn plastik sahaja . apabila ia terbuka balik , maka terpaksa la tutup paip utama dan menyebabkan paip² dirumah sewa kami ini tidak berfungsi . di pendekkan cerita , ak pown mandi je la kt dpn rumah sambil berboxer menggunakan paip yang tidak berkepale itu .


pengajaran cerita : periksalah paip sebelum membuang !


sedikit nota ringkas
nasib baik ak mandi pkol 4 , jiran² sume dlm rumah  . klo pkol 6 jiran² semua kt luar rumah bersiar², mmg ak x mandi sehari la .

No comments: